Hitri pegled
- Navor pri avtomobilih pomeni silo, ki deluje na vzvod in povzroča vrtenje okoli vrtišča.
- Izračun navora: Navor = Sila x Vzvod
- Fizikalna enota za navor je Newton meter (Nm).
- Visok navor pri nizkih vrtljajih je optimalen za učinkovito delovanje motorja.
- Prav tako obljublja zmogljivo vožnjo, če je navor čim bolj konstanten v širokem območju vrtljajev.
- Navor je pomemben tudi pri elektromotorjih, saj lahko v nasprotju z motorji z notranjim izgorevanjem hitreje doseže polno moč in omogoča hitro speljevanje.
Kaj je navor?
Navor opisuje silo, ki prek ročice deluje na vrtišče (navor = sila x ročica) in je rotacijski ekvivalent sili: Medtem ko sila predmete linearno pospešuje, navor povzroča njihovo vrtenje. Navor se meri v njutonmetrih (Nm), tj. če na primer sila 100 njutnov metrov deluje na dva metra dolgo ročico, ustvari navor 200 Nm.
Kaj pove navor motorja?
Navor je fizikalna količina, ki je pomembna na mnogih področjih. Kaj pa navor pove o motorju avtomobila? V zvezi z vozili in motorji navor kaže, kako hitro se motor odziva na pedal za plin. Natančneje, kako hitro se zahtevana sila ob pritisku na pedal za plin v motorju pretvori v vrtenje. Idealno je, da ima motor čim višji navor pri nizkih vrtljajih. Prav tako je za prijetno vožnjo in učinkovit izkoristek goriva idealno, da ima motor čim širše območje vrtljajev.
Krivulja navora 1,5-litrskega motorja TSI 150 KM ustreza tem zahtevam: visok navor 250 Nm že pri nizkih vrtljajih 1.500 vrt./min in konstanten potek do visokih vrtljajev (do 5.000 vrt./min). To pomeni močan pospešek pri speljevanju in prehitevanju ter s tem več užitka pri vožnji.
Navor pri elektromotorjih
Tudi pri elektromotorjih obstaja navor. Njegov učinek pa je v primerjavi z motorji z notranjim izgorevanjem nekoliko drugačen, odvisno od posameznega motorja in njegove zasnove. Prednost elektromotorjev je, da je navor pri večini modelov že pri nizkih vrtljajih motorja zelo visok, kar omogoča hitro pospeševanje. Tako lahko elektromotor tudi pod obremenitvijo takoj zagotovi polno moč, medtem ko motorji z notranjim izgorevanjem za dosego navora pri nizkih vrtljajih potrebujejo nekoliko več časa. Če se veliko vozite po mestu, kjer pogosto prihaja do ustavljanja in speljevanja na semaforjih ali prehodih za pešce, lahko visok navor elektromotorjev olajša speljevanje.