V nadaljevanju boste o življenjski dobi baterije izvedeli naslednje – in še več:
- V sodobnih električnih avtomobilih so vgrajene litij-ionske baterije.
- Če s temi baterijami ravnamo skrbno, imajo po osmih do desetih letih večinoma še od 70 do 80 odstotkov prvotne kapacitete.
- Če jih pravilno polnimo in z njimi ustrezno ravnamo, ostanejo učinkovite dlje časa.
Moč in doseg
Vozila z elektromotorjem so praviloma zelo nezahtevna za vzdrževanje, saj nimajo obrabnih delov, kot sta ročni menjalnik in zobati jermen. Ko govorimo o pričakovani življenjski dobi vozila, je tako v ospredju predvsem eno vprašanje: kako dolgo bo zdržala baterija? Volkswagnovi modeli ID. so opremljeni z litij-ionskimi baterijami, saj imajo te sorazmerno veliko energijsko in močnostno gostoto. Shranijo lahko veliko energije na kilogram mase in zagotovijo veliko moči v določenem času. Vendar pa se s starostjo nekaj neizogibno spremeni:
- Notranja upornost baterije se poveča. Tako lahko na primer pride do izgube moči pri pospeševanju električnega avtomobila.
- Kapaciteta baterija se zmanjša in maksimalni doseg vozila se lahko skrajša.
Baterije se ne starajo le s časom
Trenutno "zdravje" baterije električnega avtomobila prikazuje stanje iztrošenosti (angl. State of Health/SoH). Nanj vplivata predvsem dva dejavnika: koledarska starost in ciklična starost. Dodatno se kapaciteta litij-ionske baterije zmanjšuje s številom polnilnih ciklov. Baterijo je tekom življenjske dobe predvidoma treba napolniti od 500- do 1.000-krat. Toda sodobne litij-ionske baterije, s katerimi so večinoma opremljeni električni avtomobili, naj bi zdržale celo 3.000 polnilnih ciklov. Na življenjsko dobo poleg tega vplivajo še drugi dejavniki, kot so ekstremne temperature ali izrazito športna vožnja. Seveda pa kapaciteto lahko ohranimo dlje časa, če upoštevamo nekaj nasvetov. Ti veljajo tudi za baterije priključnih hibridov.
Tako lahko podaljšate življenjsko dobo baterije:
Za baterijo električnega avtomobila so idealne temperature med 15 in 25 stopinjami Celzija. Če je prevroče, se pričakovana življenjska doba skrajša, obenem pa se zmanjša polnilna moč. Pri tem ni odločilna le zunanja temperatura. Tudi pri polnjenju in praznjenju prihaja do segrevanja, vendar nanj vpliva aktivno hlajenje baterije. Kdor želi kar najbolje poskrbeti za svoj avto, naj poleti parkira v senci in v vročih dneh baterije ne napolni do konca. Sicer pa na baterijo električnega avtomobila negativno vpliva tudi mraz. Pri nizkih temperaturah se poveča električni upor v bateriji, zaradi česar se baterija manj napolni. Nasvet: pozimi napolnite baterijo takoj po zaključku vožnje. Baterija je takrat še topla in obremenitev je tako manjša. V hladnem obdobju leta poleg tega veliko prednost predstavlja možnost parkiranja v garaži.
Idealno je, da je stopnja napolnjenosti baterije od 20- do 80-odstotna. Kdor načrtuje daljšo vožnjo, naj baterijo po možnosti napolni do konca, vendar naj se nato čim prej odpravi na pot. Sistemi za upravljanje baterije lahko pri določeni stopnji prekinejo polnjenje, spremljajo napetost posameznih celic in beležijo zunanjo temperaturo. Po potrebi vključijo ogrevanje ali hlajenje. Električna vozila znamke Volkswagen imajo dve varnostni rezervi, ki preprečujeta prekomerno polnjenje ali popolno izpraznitev baterijskega sistema. Pri modelih ID. vgrajeni upravitelj polnjenja nadzoruje postopke polnjenja in ščiti pred poškodbami.
Kdor mora med potjo nujno napolniti baterijo, se običajno ustavi na polnilni postaji z enosmernim tokom, da lahko čim prej nadaljuje z vožnjo. In to je povsem neproblematično – če ne postane pravilo. Kajti baterije električnih avtomobilov bolje prenašajo počasno polnjenje z izmeničnim tokom kot pa hitro polnjenje z enosmernim tokom. Idealno je torej, če avto z energijo lahko oskrbite čez noč na domači stenski polnilni postaji. Seveda pa počasno polnjenje zahteva nekaj več načrtovanja in dober občutek za doseg.
Če se z avtomobilom dlje časa ne boste vozili, ga parkirajte na mestu, kjer bo zaščiten in na suhem. Pri večtedenskem mirovanju vam svetujemo, da redno preverjate napolnjenost baterije. Ta mora biti v srednjem območju. Baterijo boste tako v določenih intervalih morda morali dodatno napolniti. Najbolje je, da je napolnjenost baterije okoli 60-odstotna.
Zaradi velikega navora lahko električni avtomobili izjemno hitro pospešijo že iz mirovanja. Za mnoge je prav to bistvo užitka v vožnji. Toda če mora avto nenadoma razviti zelo veliko moči, mora tudi baterija zagotoviti zelo veliko energije. In število potrebnih polnjenj se temu ustrezno poveča. Če upoštevamo, da se kapaciteta baterije električnega avtomobila po 500 do 1.000 polnjenjih zmanjša in doseg skrajša, je priporočljivo, da z načinom vožnje tega procesa ne pospešimo. Preudarna in enakomerna vožnja se torej obrestuje. Kdor le redko pritisne vozni pedal do konca, se bo dlje lahko zanesel na svojo baterijo.
Električni avtomobili zahtevajo manj vzdrževanja kot avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem, toda pomembno je, da posebno pozornost posvečamo bateriji. Na rednih servisnih terminih pri izbranem Volkswagnovem partnerju med drugim preverijo, ali sta na priključnih polih korozija in umazanija.