Za pravilno delovanje in preprostejšo uporabo te strani uporabljamo piškotke.
Sprejmi in nadaljuj

Baterija na kolesih.

 

Besedilo Phillip Bittner         Ilustracije Yannic Hefermann

 

Obnovljivi viri energije veljajo kot najbolj trajnostne rešitve za energetsko prihodnost. S soncem in vetrom občasno pridobimo celo toliko električne energije, da prihaja do prekomerne proizvodnje. Kam bi torej lahko shranili presežno energijo? En del rešitve predstavljajo pametni sistemi za upravljanje energije, v katere bi bili integrirani tudi električni avtomobili. Volkswagen že pospešeno razvija ustrezne tehnologije.

Energetski preobrat je v polnem razmahu. Vedno več električne energije je pridobljene iz obnovljivih virov. Letošnje leto bodo voda, sonce in veter prehiteli premog, ki tako ne bo več najpomembnejši vir energije. In to kljub temu, da največji izziv sploh še ni razrešen. Vsi vemo, da so obnovljivi viri energije dokaj nestanovitni - veter piha, kadar piha, in sonce sije, kadar sije. K temu je treba dodati še ekstremne dogodke, kot so močni jesenski viharji, katerih jakost in potek je le stežka mogoče predvideti. Idealno bi bilo, če bi presežno energijo lahko shranili in jo skladno s potrebami uporabili pozneje.

 

Enega od možnih odgovorov na izziv shranjevanja energije lahko vedno pogosteje srečamo na cestah. To so električni avtomobili s svojimi baterijami. Ideja temelji na konceptu "vozilo v omrežje" (angl. Vehicle-to-Grid oz. na kratko V2G). Vozilo se ob priklopu na polnilno postajo priključi v inteligentno električno omrežje in sistemi za upravljanje energije avtomatsko usklajujejo dovajanje energije iz električnega omrežja in nazaj v električno omrežje.


1. Sistem za upravljanje energije:


Sistem za upravljanje energije deluje kot možgani domačega električnega omrežja in inteligentno - skladno s potrebami - usklajuje električna vozila, domače polnilne postaje, fotovoltaične sisteme itd.

 

 

Lastnik električnega avtomobila bo moral v prihodnje le še priključiti polnilni kabel.


2. Polnilna točka:


Z domačo polnilno postajo, na kateri bo v prihodnje mogoče tako polnjenje baterije kot tudi dovajanje električne energije nazaj v omrežje, bo električni avto postal začasni zbiralnik energije.

3. Fotovoltaični sistem:


V prihodnje bo z lastno sončno energijo mogoče neposredno napajati električni avto - osnova za to bo pametno upravljanje energije.

"Za upravljavce električnih omrežij je pomembno, da je mogoče vplivati na obnašanje stičnih točk omrežja, s katerimi so povezani električni števci," pojasnjuje dr. Gunnar Bärwaldt, Volkswagnov strokovnjak za integracijo vozil v električno omrežje. To je ključnega pomena v primerih, ko poraba električne energije v omrežjih ali oskrba z njo odstopata od predvidenih vrednosti. Ali konkretno: ko ni toliko sonca, kot je bilo napovedano, ali ko veter piha močneje, kot je bilo mogoče pričakovati. Da omrežja lahko ostanejo stabilna, se morajo upravljavci odzvati na ta nihanja. In tukaj bodo v prihodnosti imeli osrednjo vlogo sistemi za upravljanje energije.

Klasična situacija pri enodružinski hiši: na strehi je nameščen fotovoltaični sistem, toplotna črpalka skrbi, da je v hiši prijetno toplo, in v garaži je električni avto priključen na domačo polnilno postajo. Sistem za upravljanje energije - inteligenten računalnik - usklajuje vse naprave, priključene na lokalno omrežje. "Če na primer ni na voljo toliko energije, kot je bilo načrtovano, se baterija električnega avtomobila napolni do manjše mere ali pa se toplotna črpalka začasno izključi," pravi Bärwaldt. Po drugi strani je v primeru presežka energije mogoče bolj napolniti baterijo električnega avtomobila. Volkswagen poleg tega razvija tehnologijo, s katero električni avtomobili iz Wolfsburga ne bi le porabljali električne energije (pri polnjenju baterije), pač pa bi jo lahko tudi dovajali. Tako bi bilo na primer preostalo energijo vozila mogoče uporabiti za prehodno pokritje gospodinjskih potreb po električni energiji. Volkswagen je v okviru tega že uspešno zaključil pilotni projekt z inštitutom Fraunhofer. Prva vozila, ki bodo lahko tudi dovajala električno energijo, bodo morda zapeljala s proizvodnih trakov že v začetku naslednjega desetletja. "Možnost dovajanja energije iz baterij električnih avtomobilov bi omogočila še boljšo integracijo obnovljivih virov energije," pravi Bärwaldt.

 

 

Za zanesljivo delovanje sistemov za upravljanje energije je ključnega pomena, da bodo različni deležniki v omrežju v prihodnje lahko medsebojno komunicirali. "Koncern Volkswagen si prizadeva za uveljavitev enotnega komunikacijskega standarda EEBUS, ki omogoča inteligentno povezavo med gospodinjskimi napravi in aplikacijami za zagotavljanje energetske učinkovitosti, osnovo za to pa predstavljajo sistemi za upravljanje energije. Polnilna tehnologija bo tako v največji možni meri združljiva s tehnologijo v gospodinjstvih," pojasnjuje Bärwaldt. Standard EEBUS bi pomenil uvedbo enotnega jezika za vse naprave - neodvisno od državnih meja in industrijske panoge. To bi bil jezik energije, ki bi ga lahko prosto uporabljala vsaka naprava in vsaka platforma ne glede na proizvajalca in tehnologijo.

Naslednja Volkswagnova modelska generacija bo skladna s standardom ISO 15118, ki omogoča avtomatizirano komunikacijo med električnim avtomobilom in polnilno postajo in določa specifikacije vmesnika med vozilom in polnilno točko za polnjenje električnih vozil. To je osnova za t. i. polnjenje "priključi & polni". V prihodnosti bo mogoče tudi dovajanje električne energije nazaj v omrežje.


4. Javna omrežja:

Obnovljiva energija je ustvarila potrebo po pametnih električnih omrežjih, ki individualno uravnavajo kapacitete skladno s potrebami. Le tako lahko vsi akterji v omrežju delujejo skupaj na inteligenten in usklajen način.

Pametno upravljanje energije zagotavlja vozniku električnega avtomobila, da bo zanesljivo prispel do izbranega cilja - ne glede na to, ali sije sonce ali pa divja jesenska nevihta.


V prihodnje bo moral lastnik električnega avtomobila le še priključiti polnilni kabel. Sistem za upravljanje energije bo nato skupaj z vozilom poskrbel za vse ostalo - vključno s pripravo obračuna za dobavitelja energije, kajti ta bo plačal storitev, ki jo bo opravil električni avto. Po mnenju Bärwaldta je sistem za upravljanje energije primerljiv s prodajno polico, na kateri je iz nadvse raznolike ponudbe mogoče izbrati tisto, kar je najprimernejše za vozilo. "Algoritmi v vozilu bodo odločili, ali je na primer cena za energijo, dovedeno v električno omrežje, primerna," razlaga Bärwaldt.

Električni avto bi lahko imel osrednjo vlogo v energetskem preobratu - toda ali bo upravljavec električnega omrežja v primeru dvoma imel prednost? Po besedah Gunnarja Bärwaldta ni razloga za skrb: "Seveda bo prišlo do situacij, ko bo treba razrešiti kratkotrajne primanjkljaje. Takrat bo sistem za upravljanje energije na primer rekel: 'Zdaj naslednjih deset minut polnjenje ne more potekati z načrtovano močjo, po tem pa bo znova na voljo maksimalna moč.'" Voznik se bo torej lahko zanesel na to, da bo zagotovljen predhodno nastavljeni minimalni doseg. Postopek polnjenja bo za stranko večinoma nezaznaven. Tako bodo zagotovljene maksimalne prednosti brez kompromisov pri udobju in brez dodatnega dela - le komu to ne bi bilo všeč?

 

 

Tehnologije prihodnosti
by Volkswagen

Pri električnem dirkalniku ID. R Pikes Peak je še posebej pomembno, koliko tehta baterija: biti mora kar se da lahka in majhna, da so lahko zagotovljene kar najboljše vozne zmogljivosti. Inženirji ekipe Volkswagen Motorsport niso stavili le na napredno in lahko litij-ionsko baterijo, pač pa tudi na tehnologijo, ki je uporabljena pri serijskih modelih z električnim pogonom: rekuperacijo. Električni dirkalnik izkorišča zavorno moč in okoli 20 odstotkov potrebne energije proizvede sam.


Objavljeno: januar 2019

 

Morda vas zanima tudi: