Za najboljšo izkušnjo uporabniške strani
Ta stran uporablja piškotke za najboljšo uporabniško izkušnjo. Z nadaljnjo uporabo naše strani sprejemate uporabo naših piškotkov (nujno potrebni piškotki). Piškotki, za katere potrebujemo soglasje (analitični in funkcionalni piškotki ter piškotki za personalizirane vsebine) bodo nameščeni šele po njihovi aktivaciji. Če se strinjate z uporabo piškotkov, bodo naši partnerji (ponudniki piškotkov in izvajalci storitev na področju informatike) obdelovali identifikacijske podatke. Za to spletno stran in piškotke je odgovorna družba Porsche Slovenija d.o.o.. Nadaljnje informacije o uporabljenih piškotkih in njihovi deaktivaciji najdete v naših
Aktiviraj vse piškotke
Zapri meni
Zapri

Nič zastojev in manjša obremenitev okolja Trajnostni koncepti ­mobilnosti:

Nič zastojev in manjša obremenitev okolja Trajnostni koncepti ­mobilnosti:

Zastoji v času prometnih konic, prenatrpana mesta, obremenitev okolja, prepovedi vožnje: z naraščanjem urbanih življenjskih okolij se nenehno povečuje tudi gostota prometa. Da bi bili v prihodnosti kos temu izzivu, potrebujemo inovativne koncepte mobilnosti in trajnostne rešitve.

Tukaj boste izvedeli:

  • Zakaj je "mobilnost kot storitev" ideja prihodnosti
  • Kako bi souporaba avtomobilov (car sharing) lahko razbremenila mesta
  • Kaj pomenita izraza deljenje prevoza (ridesharing) in sopotništvo (carpooling)
  • Kdo že uporablja te trajnostne koncepte mobilnosti

Promet v mestu: prijazen ­okolju in uporabniku

Cilj trajnostnih konceptov mobilnosti konec koncev ni zgolj zmanjšati število vozil ali jih narediti okolju prijaznejša. Poleg samega avtomobila je v ospredju namreč tudi njegova uporaba. Formula, s katero bi bili v prihodnosti lahko kos izzivom motorizirane individualne mobilnosti, se imenuje "mobilnost kot storitev". Kaj je s tem mišljeno? Gre za trajnostne storitve, ki v najboljšem primeru javne in zasebne ponudbe prevozov povezujejo v homogeno, uporabniku prijazno storitev. Cilj je izboljšati izkoriščenost kapacitet različnih prevoznih sredstev, zmanjšati gostoto prometa in razbremeniti tako okolje kot tudi denarnice udeležencev v prometu.

Potencial teh ponudb storitev se ne skriva samo v razbremenitvi urbanih središč, temveč v izboljšanju prometa tudi v manj gosto poseljenih območjih, kjer so povezave javnega prevoza večinoma slabše. Naloga teh storitev je torej zmanjšati število vozil v uporabi, pri čemer naj bi strankam ponujale tako fleksibilno kot tudi cenovno ugodno mobilnost. Te storitve dopolnjujejo javni lokalni potniški promet, ki je bil do sedaj najučinkovitejši z masovnimi prevoznimi sredstvi, kot so podzemna železnica, tramvaj in avtobusi.

Ponudbe za souporabo avtomobilov: začetki

Za katere storitve pravzaprav gre pri teh konceptih mobilnosti? Eden izmed najbolj razširjenih konceptov je souporaba avtomobilov, ki vsekakor prinaša prednosti v primerjavi z individualnim imetništvom avtomobila. Veliko priljubljenih ponudnikov se po eni strani odlikuje po tem, da so zelo fleksibilni - avtomobili niso vezani na fiksne postaje in jih je mogoče rezervirati ob katerikoli uri podnevi in ponoči. Po drugi strani jih je prek aplikacij in interneta mogoče zakupiti na enostaven in nebirokratski način, medtem ko plačilo poteka tako enostavno kot pri spletnem nakupovanju. Zaradi tega koncepta se je pri ponudnikih s postajami leta 2018 število uporabnikov povečalo za 21,5 %. O tem, da je na trgu vsekakor še dovolj prostora za nove storitve, priča tudi berlinski We Share. V nemškem glavnem mestu je storitev souporabe avtomobilov začela delovati leta 2019. S trenutno 1.500 e-Golfi (poraba električne energije, kWh/100 km: kombinirana od 14,1 (17-palčna platišča) do 13,2 (16-palčna platišča); emisija CO₂, kombinirana, g/km: 0) v celoti stavi na električno mobilnost. Kasneje naj bi storitev We Share začela delovati tudi v drugih večjih mestih v Nemčiji.

K preboju idej, kot je souporaba avtomobilov, so prispevale predvsem digitalne tehnologije. Digitalizacija je pripomogla tudi k razvoju tako imenovanega ride hailinga, najema voznika z vozilom, kamor spadajo na primer različne taksi storitve. Vožnja s taksijem sama po sebi sicer ni revolucionarna novost, je pa zato integracija digitalnih kanalov tista, ki je spremenila trg: te storitve izboljšujejo uporabnost ponudbe, tako da potnikom ponujajo več udobja in učinkovitosti. Stranke lahko voznika na primer kontaktirajo neposredno, če se termin prestavi. Za potnike je ponudba v večini primerov celo ugodnejša od klasičnih taksijev. Potencial na področju mobilnosti na zahtevo oz. po potrebi pa še zdaleč ni popolnoma izkoriščen: Volkswagen je leta 2016 investiral okoli 300 milijonov ameriških dolarjev v Gett, globalnega ponudnika za posredovanje storitev prevoza, ki deluje v več kot 60 državah po svetu.

Na poti k integriranemu mobilnostnemu produktu

Pri konceptih mobilnosti, kot sta ridesharing ali tudi ridepooling, si več potnikov s podobnim ciljem deli eno vozilo - v osnovi gre za že znani koncept sopotništva. Tudi v tem primeru digitalizacija storitve uporabnikom in ponudnikom omogoča izboljšane možnosti: rezervacija vožnje večinoma poteka prek aplikacije na pametnem telefonu, ki obdeluje povpraševanja, da najde čim boljše ravnotežje med potjo in kapaciteto vozila ter tako optimizira pogoje za ponudnike in uporabnike. Te storitve, ki so močno odvisne od potreb, dopolnjujejo javni lokalni potniški promet in imajo še posebej velik potencial na podeželju. Deljenje prevoza se izplača tudi iz finančnih razlogov, saj je storitev običajno cenejša od najema vozila ali taksija in deloma tudi od javnega prevoza.

Koncepti mobilnosti kot storitve v najboljšem primeru združujejo veliko pomembnih parametrov: po eni strani je v središču uporabnik. On se odloča, katere ponudbe bo izkoristil ob katerem času in na katerem mestu. Ponudbe so vezane na platformo, kar pomeni, da uporabniki svojo vožnjo načrtujejo, rezervirajo in plačajo prek digitalnih kanalov. Pri tem so v najboljšem primeru storitve različnih ponudnikov, kot so javni lokalni potniški promet, souporaba avtomobilov in deljenje prevoza, del iste platforme ali aplikacije. Idealna digitalna mobilnostna platforma za enostavno načrtovanje, rezervacijo in plačevanje združuje storitve, omogoča enostaven dostop do mobilnosti in zagotavlja idealno uporabo vseh možnosti prevoza. Volkswagnovo hčerinsko podjetje, češka Škoda, ima v Pragi na primer vzpostavljen program za medsebojno izmenjavo vozil HoppyGo - storitev, pri kateri fizične osebe dajo na razpolago svoje vozilo. Storitev poleg tega vključuje tudi železniški in medmestni avtobusni promet. Tako lahko program HoppyGo prek aplikacije uporabnikom predlaga t. i. večnačinovne prometne povezave, kar pomeni, da lahko kombinirajo več prevoznih sredstev.

MOIA ima jasen cilj: razvoj ponudb mobilnosti na zahtevo, ki omogočajo kakovostnejše, čistejše in varnejše življenje v urbanih okoljih.

Novi koncepti v praksi

V nemškem mestu Hannover je že od sredine leta 2018 redno v uporabi nov koncept prevoza, ki ga je razvilo Volkswagnovo hčerinsko podjetje MOIA. Koncept s pomočjo programske opreme in aplikacije omogoča spontano sopotnišvo. Skoraj tako kot pri uporabi taksija potnike lahko poberemo in odložimo na skoraj katerikoli lokaciji v mestu. Tudi v tem primeru lahko vsi potencialni potniki prek aplikacije rezervirajo vožnjo, med potjo pa vstopijo dodatni potniki ali pa obstoječi potniki izstopijo. Da pa bi bila kapaciteta vozila ves čas kar se da izkoriščena, algoritem izračunava najboljšo učinkovitost z vidika časa in poti. Tako je MOIA nekakšna mešanica med javnim lokalnim potniškim prometom in taksijem. Od sredine aprila leta 2019 MOIA v Hamburgu poleg tega uporablja 100 električnih vozil in tako dopolnjuje javni lokalni potniški promet. V dvanajstih mesecih naj bi se število električnih avtomobilov Volkswagnovega hčerinskega podjetja povečalo na 500.

MOIA je predvsem dokaz za to, da se proizvajalci avtomobilov, start-upi in prevozna podjetja ukvarjajo s konceptom mobilnosti kot storitve in tako tudi s pogoji in dejavniki trajnostne mobilnosti - usmerjeni v prihodnost s trajnostnimi in uporabniku prijaznimi storitvami.