Za najboljšo izkušnjo uporabniške strani
Ta stran uporablja piškotke za najboljšo uporabniško izkušnjo. Z nadaljnjo uporabo naše strani sprejemate uporabo naših piškotkov (nujno potrebni piškotki). Piškotki, za katere potrebujemo soglasje (analitični in funkcionalni piškotki ter piškotki za personalizirane vsebine) bodo nameščeni šele po njihovi aktivaciji. Če se strinjate z uporabo piškotkov, bodo naši partnerji (ponudniki piškotkov in izvajalci storitev na področju informatike) obdelovali identifikacijske podatke. Za to spletno stran in piškotke je odgovorna družba Porsche Slovenija d.o.o.. Nadaljnje informacije o uporabljenih piškotkih in njihovi deaktivaciji najdete v naših
Aktiviraj vse piškotke
Zapri meni
Zapri

Išče se popoln električni zvok.

Išče se popoln električni zvok.

Besedilo: Philip Bittner

Fotografije: Volkswagen AG

Od julija 2019 bo za električne avtomobile obvezna vgradnja opozorilnega generatorja zvoka. Toda kako naj električni avtomobil zveni, da ga bodo drugi udeleženci v prometu zaznavali na varen in nemoteč način? Obiskali smo Volkswagnove strokovnjake za električni zvok.

Ob stezi za zunanje akustične meritve v Volkswagnovi tovarni v Wolfsburgu je glasno. Pa ne zaradi mimo vozečih avtomobilov, temveč zaradi divje perjadi v soseščini. Številne gosi so si prišle med poletom proti jugu odpočit na rezervoar za procesno vodo v neposredni bližini približno 600 metrov dolgega testnega poligona - in zdaj neumorno gagajo. "Ta trenutek bi bilo težko opravljati meritve," z nasmehom pravi dr. Ingo Hapke, vodja Volkswagnove ekipe za akustiko. Še sreča, da je za danes že vse končano ter shranjeno na trdih diskih merilnega računalnika. Prototip modela ID. Neo, ki bo prišel na trg konec leta 2019, mirno počiva pod ponjavo.

Ta bodoči član elektificirane družine ID. je namreč pravkar prevozil nešteto krogov po testni stezi. Strokovnjaki za akustiko so električno vozilo vedno znova zapeljali skozi akustično merilno točko, ki - opremljena z več mikrofoni na stojalu - stoji sredi steze. Ta avtomobil ni tih kot današnja električna vozila, ampak oddaja zvok, ki je za zdaj še skrivnost - a bo pozneje postal stalen spremljevalec avtomobilov družine ID.

Dr. Ingo Hapke je vodja Volkswagnove ekipe za akustiko.

Novi električni zvok v skladu z uredbo EU.

Razlog za to je nova evropska uredba, ki bo v veljavo stopila 1. julija 2019. Uredba določa, da mora biti v vseh novih modelih hibridnih električnih in izključno električnih vozil vgrajen sistem vozila za zvočno opozarjanje AVAS, ki bo varoval druge udeležence v prometu. Uredba vsebuje številne specifikacije. "Neprekinjeni zvočni signal", kot ga imenuje uredba, mora biti odvisen od hitrosti. Pešci in kolesarji morajo biti že po samem zvoku električnega avtomobila sposobni zaznati, ali vozilo pospešuje ali zavira. Pri vzvratni vožnji zadošča neprekinjen zvok. Uredba EU določa jakost zvoka na različnih razdaljah od vozila in dovoljene razpone vrtilnih frekvenc. Pri hitrostih, višjih od 20 km/h, se jakost zvoka počasi znižuje, saj je kotalni hrup pnevmatik dovolj glasen, da dodaten akustični signal ni več potreben.

V zunanji zvočni dvorani lahko Volkswagnovi akustiki električne zvoke testirajo v obratovalnih pogojih. Z dinamometrom podvozja se simulira vožnje s hitrostjo do 300 km/h. Strokovnjaki za zvok preučujejo vzajemno delovanje električnih zvokov z drugimi vidiki akustike vozila. Najpomembnejša je skladnost z zakonskimi zahtevami.

In kako naj bi v prihodnje zvenel Volkswagnov električni avtomobil? "Prijazno in lahkotno," odgovori Hapke. In vsekakor značilno za Volkswagen. Seveda pa se različni modeli po zvoku razlikujejo med seboj. Avto iz družine ID. ima svojevrsten značaj - in to želijo strokovnjaki za zvok poudariti s svojim delom. Ingo Hapke in sodelavci pri tem procesu nenehno iščejo ravnovesje ter si prizadevajo, da bi njihovi zvoki izpolnjevali vse zakonske zahteve, hkrati pa bi zveneli prijetno in značilno.

Kakšen je električni zvok prihodnosti?

Med njimi je tudi strojni inženir Michael Wehrmann, ki je od leta 2011 pri Volkswagnu zaposlen kot inženir za apliciranje zvoka. "Pri modelih e-up! (poraba električne energije v kWh/100 km: 11,7 [kombinirana]; emisija CO2 v g/km: 0 [kombinirana]) in e-Golf (poraba električne energije v kWh/100 km: 14,1-13,2 [kombinirana]; emisija CO₂ v g/km: 0 [kombinirana]), ki sta opcijsko že opremljena z e-zvokom, smo se zgledovali po motorjih z notranjim zgorevanjem", pravi Wehrmann. Družina ID. pa naj bi zvenela povsem drugače: kot elektrificirana prihodnost. "Pomembno se mi zdi, da zvok vzbuja občutek, kot da slišimo nenehno delujoč stroj - nekako kot kakšen velik ventilator", pove Ingo Hapke. Izziv za Volkswagnove strokovnjake: prenesti izrazito osebne pojme in občutke, kot sta "prijazno" in "lahkotno", v jezik akustikov. "Bolj delamo s koncepti, kot so tonaliteta, hrapavost, ubranost, svetlo ali temno," pojasnjuje Wehrmann.

Akustiki navdih iščejo pri futurističnih zvokih vozil iz filmov, kot so npr. dirkalniki iz filmov Vojna zvezd, a tudi pri vsakodnevnih zvokih prometa, kot so tramvaji, ter v naravi. "Zvok je lahko po izvoru sintetičen ali pa izvira iz pravih posnetkov," pravi Wehrmann, ki zvok določa na podlagi izmerjenih podatkov, vzorčnih posnetkov glasbil in sintetizatorjev.

Zvok prihodnjih električnih vozil je prijazen in lahkoten – in tako značilen za Volkswagen.

Sredi prostora je dinamometer podvozja, ki lahko simulira vožnjo do hitrosti 300 km/h. Volkswagnovi strokovnjaki za akustiko ga uporabljajo za razvijanje zvoka, ki so ga predhodno oblikovali na računalniku. Tu lahko namreč praktično preverijo, ali njihove zvočne zamisli delujejo tudi pri avtomobilu samem. V ta namen na primer postavijo mikrofone, opremljene z natančno izdelanimi lesenimi separacijskimi diski, pred in za vozilo ter tako poskušajo reproducirati stereofonsko zaznavo s strani mimoidočih. V sovoznikov sedež testnega vozila je vgrajen tudi plastičen model v obliki človeškega doprsja. Ima umetna ušesa in lahko natančno meri, kako zvok zaznavajo potniki znotraj vozila. "Delo v zunanji zvočni dvorani je pomemben razvojni korak. Glede na meritve se lahko takoj ustrezno odzovem, spremenim nastavitve v programu CarSoundDesigner, jih prilagodim na krmilniku v vozilu in znova preverim," pravi Michael Wehrmann.

Neštete meritve do končnega zvoka.

Meriti, preveriti, razvijati naprej ... in tako vedno znova: iskanje popolnega električnega zvoka je zamudno delo - ki pa ni vedno le plod objektivnih rezultatov meritev. Strokovnjaki za zvok teste neštetokrat opravijo tudi sami ter se zanašajo na lastni posluh in lastne izkušnje; pri tem jim pomagajo tudi prostovoljci in udeleženci v prometu s svojimi odzivi. "Seveda je pomembno tudi vreme," nadaljuje Ingo Hapke. Tako na primer plundra zvočne valove odbija močneje, snežna odeja pa jih duši. Volkswagnovi akustiki pa morajo upoštevati tudi vzajemno delovanje več električnih vozil. Med zvoki posameznih avtomobilov ne sme prihajati do interferenc, ki bi privedle do neprijetnih situacij. "Delamo v enaki meri na računalniku in z vozilom v gibanju - zato je delo akustičnega strokovnjaka tako vznemirljivo," pravi Ingo Hapke, ko nas povabi na kratko vožnjo po lokaciji.

Za razvoj popolnega zvoka so potrebne različne metode merjenja. Ta mikrofona sta pritrjena na separacijski disk, izdelan iz lesa, in simulirata stereofonski zvok, kot bi ga zaznaval človek.

Morda vas bo zanimalo tudi: